Please use this identifier to cite or link to this item: https://openscience.ge/handle/1/1140
Title: ყალბი ახალი ამბების ეფექტი სოციალურ ქსელ ფეისბუქში
Other Titles: ახერხებენ თუ არა ფეისბუქის ქართველი მომხმარებლები ყალბი ინფორმაციის იდენტიფიცირებას და მასთან გამკლავებას
Authors: ხატიაშვილი, სალომე 
Advisor: კუპრაშვილი, ნათია 
Degree Name: ჟურნალისტიკის მაგისტრი
Degree Discipline: მედია და ახალი ტექნოლოგიები. Media and New Technology
Degree Level
(0 - Undergraduate, 1 - Masters, 2 - Doctoral or post-doctoral)
1
Degree Grantor: ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი. 
Institution: Ivane Javakhishvili Tbilisi State University 
ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი 
Faculty: Faculty of Social and Political Sciences 
სოციალურ და პოლიტიკურ მეცნიერებათა ფაკულტეტი 
Keywords: ყალბი ახალი ამბები
კონტენტ ანალიზი
ტროლები
Issue Date: 2019
Publisher: Ivane Javakhishvili Tbilisi State University 
ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი 
Abstract: 
ყალბი ახალი ამბების გავრცელების პრობლემა დღეს მსოფლიოში მწვავედ დგას.
ტექნოლოგიურმა წინსვლამ და სოციალური ქსელების განვითარებამ იდეალური
პირობები შექმნა ე.წ. ფეიკ ნიუსების გასავრცელებლად. ნებისმიერ სფეროში
გამარჯვებულია ის, ვინც იგებს საინფორმაციო ომს და არ აქვს მნიშვნელობა,
სამართლიანად ეკუთვნის თუ არა ეს გამარჯვება. პოლიტიკოსები თუ ცალკეული პირები
ჩვენი საუკუნის შესაძლებლობებს არაკეთილსინდისიერად იყენებენ და
საზოგადოებრივი აზრის შესაქმნელად (ე.წ. ტროლების მეშვეობით) პროპაგანდისტულ
მესიჯებს ავრცელებენ. ყალბი ახალი ამბების გავრცელებაში მსოფლიოს არც საქართველო
„ჩამორჩება“. დღეს ეს პრობლემა ჩვენს ქვეყანაში ერთ-ერთი ყველაზე აქტუალურია.
კვლევით ნაშრომში განხილულია ყალბი ახალი ამბების ეფექტი სოციალურ მედიაში:
ახერხებენ თუ არა „ფეისბუქის“ ქართველი მომხმარებლები „ფეიკ ნიუსების“
იდენტიფიცირებას და მასთან ბრძოლას. ნაშრომში განმარტებულია, რატომ შეირჩა
სოციალური ქსელი „ფეისბუქი“.
კვლევისთვის გამოყენებულია სამი მეთოდი: კონტენტ ანალიზი, ელექტრონული
გამოკითხვა და ექსპერიმენტი. კონტენტ ანალიზისთვის საკვლევ პერიოდად შეირჩა 2019
წლის მარტი-მაისი (3 თვე). მოცემულ პერიოდში ჩატარდა ზუგდიდის მერის არჩევნები.
დაკვირვების ობიექტად კი შეირჩა „ფეისბუქის“ 5 პოპულარული გვერდი: „ასავალდასავალი“,

„ნაცი კლავს“, მიხეილ უკრაინოლოგი“, „თავისუფალი ზონა“ და „ორი გვამი
უნდათ“. ელექტრონული გამოკითხვა და ექსპერიმენტი ჩატარდა „ფეისბუქზე“.
გამოკითხვა მიმდინარეობდა 2019 წლის აპრილი - ივნისის (3 თვე) განმავლობაში, ხოლო
ექსპერიმენტი - 1 ივლისიდან 7 ივლისის ჩათვლით (1 კვირა).
ნაშრომში მიმოხილულია „ფეიკ ნიუსებთან“ დაკავშირებული, უკვე არსებული უცხოური
და ქართული კვლევებიც.

Fake news is one of the biggest problems facing the world nowadays. Communication technology
is growing fast, while offering great possibilities to content creation and spreading. The new world
has created ideal conditions for the false news and propaganda. Politicians, governments and even
some of the individuals are using 21
century possibilities with bad and harmful intentions. In the
terms of fake news spreading, Georgia is not far behind the rest of the world.
st
Can Georgian Facebook users identify and spot fake news? And if they can, what methods do they
use to fight against misinformation?
Three research approaches are used in the paper work to answer the main research questions:
content analysis, electronic survey and an experiment. The length of the content analysis research
period is 3 months, from March to May, 2019. It is the pre-election period of Zugdidi mayoral
elections. The observation objects are 5 popular Facebook pages. As for the electronic survey and
an experiment, they were conducted in the most famous social media platform in Georgia,
Facebook. The online survey took place from April to June, 2019 and the experiment - from 1

to 7
th
July, 2019.
The paper work also provides an overview of Georgian and foreign researches about fake news.
st
URI: https://openscience.ge/handle/1/1140
Appears in Collections:სოციალურ და პოლიტიკურ მეცნიერებათა ფაკულტეტი (დისერტაციები, სამაგისტრო ნაშრომები)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
MA Thesis. Khatiashvili axali 2019.pdfყალბი ახალი ამბების ეფექტი სოციალურ ქსელ ფეისბუქში1.71 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

CORE Recommender

Page view(s)

245
checked on May 18, 2024

Download(s)

1,135
checked on May 18, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.