Please use this identifier to cite or link to this item: https://openscience.ge/handle/1/89
Title: International marketing of Georgian cuisine
ქართული სამზარეულოს საერთაშორისო მარკეტინგი
Authors: Beburidze, Natia 
ბებურიძე, ნათია 
Advisor: დალაქიშვილი, რუსუდან 
Degree Name: ბიზნესის ადმინისტრირების მაგისტრი საერთაშორისო ბიზნესის მენეჯმენტში
Degree Discipline: საერთაშორისო ბიზნესის მენეჯმენტის სამაგისტრო საგანმანათლებლო პროგრამა
Degree Level
(0 - Undergraduate, 1 - Masters, 2 - Doctoral or post-doctoral)
1
Degree Grantor: კავკასიის საერთაშორისო უნივერსიტეტი 
Institution: Caucasus International University 
კავკასიის საერთაშორისო უნივერსიტეტი 
Faculty: Faculty of Business 
ბიზნესის ფაკულტეტი 
Keywords: საერთაშორისო მარკეტინგი
ქართული სამზარეულო
Issue Date: 2018
Publisher: Caucasus International University 
კავკასიის საერთაშორისო უნივერსიტეტი 
Abstract: 
Presented master's paper analyzes Georgian cuisine as one of the most important determinants of national identity, shows the ways and strategies that need to be established on the global market.
The work consists of three logically related chapters and eight subdivisions.
The first chapter of the work examines the history of Georgian national cuisine and its peculiarities, factors affecting its formation, unique characteristics of Georgian wine and cuisine.
The second chapter deals with the peculiarities of the international market, namely, the cuisine of the countries of the world, their popularization strategies.
The third chapter deals with the prospects of exporting Georgian cuisine to marketing and international markets. The tourism potential of Georgia is one of the main strategies for the popularization of Georgian gastronomic culture.
A survey was conducted which showed us the great potential of Georgian cuisine. Based on the results of the survey, strategies for positioning and popularization of the Georgian culinary on international market were selected, recommendations and proposals for further development have been developed.

წარმოდგენილ სამაგისტრო ნაშრომში გაანალიზებულია ქართული სამზარეულო, როგორც ეროვნული იდენტობის ერთ-ერთი უმნიშვნელოვანესი განმსაზღვრელი ფაქტორი, დასახულია მისი საერთაშორისო ბაზარზე თავის დამკვიდრების გზები და სტრატეგიები.
ნაშრომი შედგება სამი ლოგიკურად დაკავშირებული თავისა და რვა ქვეთავისაგან.
ნაშრომის პირველ თავში განხილულია ქართული ეროვნული სამზარეულოს ისტორია და მისი თავისებურებები, მის ჩამოყალიბებაზე მოქმედი ფაქტორები, ქართული ღვინის და სამზარეულოს უნიკალური მახასიათებლები.
მეორე თავში საუბარია საერთაშორისო ბაზრის მახასიათებლებზე, კერძოდ, მსოფლიო ქვეყნების სამზარეულოზე, მათ მიერ გამოყენებულ კულინარიის პოპულარიზაციის სტრატეგიებზე.
მესამე თავი შეეხება ქართული სამზარეულოს პოპულარიზაციასა და საერთაშორისო ბაზრებზე გატანის პერსპექტივებს. განხილულია საქართველოს ტურისტული პოტენციალი და საუბარია, ქართული სამზარეულოს მნიშვნელობაზე ტურიზმის განვითარებაში. კვლევის შედეგებიდან გამომდინარე, შეირჩა ქართული კულინარიის საერთაშორისო ბაზარზე პოზიციონირების და პოპულარიზაციის სტრატეგიები, შემუშავდა რეკომენდაციები და წინადადებები შემდგომი განვითარებისთვის.
URI: https://openscience.ge/handle/1/89
Appears in Collections:ბიზნესის ფაკულტეტი (დისერტაციები, სამაგისტრო ნაშრომები)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Natia Beburidze.pdfქართული სამზარეულოს საერთაშორისო მარკეტინგი591.29 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

CORE Recommender

Page view(s) 50

219
checked on Apr 24, 2024

Download(s) 10

3,516
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.