Please use this identifier to cite or link to this item: https://openscience.ge/handle/1/475
Title: მასმედია, როგორც სოციალური ინსტიტუტი
Authors: კახიძე, უშანგი 
Advisor: სანიკიძე, ი. 
Degree Name: Master of Social Scientist in Journalism
სოციალურ მეცნიერებათა მაგისტრი ჟურნალისტიკაში
Degree Discipline: ჟურნალისტიკა
Degree Level
(0 - Undergraduate, 1 - Masters, 2 - Doctoral or post-doctoral)
1
Institution: საქართველოს საპატრიარქოს წმიდა ტბელ აბუსერისძის სახელობის სასწავლო უნივერსიტეტი 
Faculty: სოციალურ მეცნიერებათა და ჯანდაცვის ფაკულტეტი 
Keywords: მასმედია
სოციალური ინსტიტუტი
მედია მუშაკი
Issue Date: 2019
Abstract: 
Historically, Mass Media has been in the public service and performed the true duty of journalism as field as well as the real duty of public service. The role of mass media in the modern world has been increasing and it represents one of the most important institutions in any country.
The main goal of the thesis is to determine the level of influence of media on society as a social institution, and to understand the responsibilities and liabilities of journalists.
The following topics are discussed in the thesis: the role of traditional and non-traditional media, role of new media in everyday life of the society, their impact on the society and the public's attitude towards mass media.
The impact of media and its dependence have been demonstrated on the society, where the attitude of different ages has been clearly shown to different media.
The thesis also discusses the role and significance of social media and the Internet. Dependence on the above-mentioned media is increasing day by day. Therefore, advantages and disadvantages of social media and Internet are being discussed in the thesis as well.
This thesis represents one kind of advice for the founders of mass media which consists of not only commercial purposes, but also taking care of society, creating normal working environment for the journalists, which will not contradict with their moral, spiritual and ethical norms.

მასმედია, ისტორიულად იდგა საზოგადოების სამსახურში და ასრულებდა ჟურნალისტიკის, როგორც საზოგადოების სამსახურში მყოფი დარგის ჭეშმარიტ მოვალეობას. თანამედროვე მსოფლიოში მასმედიის როლი კიდევ უფრო გაიზარდა და ერთ-ერთ უმნიშვნელოვანეს ინსტიტუტს წარმოადგენს ნებისმიერ სახელმწიფოში.
ნაშრომის მიზანია მედიის, როგორც სოციალური ინსტიტუტის, გავლენის დონის განსაზღვრა სოციუმზე და ჟურნალისტების ვალდებულებების და პასუხისმგებლობის გათვითცნობიერება. თემაში განხილულია ტრადიციული მედიისა და არატრადიციული, ახალი მედიის როლი საზოგადოების ყოველდღიურ ცხოვრებაში, მათი გავლენა საზოგადოებაზე და საზოგადოების დამოკიდებულება მასმედიისადმი.
მედიის გავლენისა და მასზე დამოკიდებულების განსაზღვრა ჩატარებულია საზოგადოების ასაკობრივ ჭრილში, სადაც ნათლად გამოჩნდა სხვადასხვა ასაკის წარმომადგენელთა დამოკიდებულება სხვადასხვა მედიის მიმართ.
ნაშრომში განხილულია, ასევე, სოციალური მედიისა და ინტერნეტის როლი და მნიშვნელობა. მათზე დამოკიდებულება თანამედროვე მსოფლიოში დღითი დღე მატულობს. შესაბამისად თემაში საუბარია მისი დადებითი და უარყოფითი მხარეების შესახებ.
აღნიშნული ნაშრომი წარმოადგენს მედია საშუალებების დამფუძნებლებისთვის ერთგვარ რჩევას, რომ კომერციული მიზნების გარდა, იზრუნონ საზოგადოების კეთილდღებაზე და ჟურნალისტებს შეუქმნან ნორმალური სამუშაო გარემო, რომელიც არ მოვა წინააღმდეგობაში მათ მორალურ, სულიერ და ეთიკურ ნორმებთან.
URI: https://openscience.ge/handle/1/475
Appears in Collections:სოციალურ მეცნიერებათა და ჯანდაცვის ფაკულტეტი (სამაგისტრო ნაშრომები)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
samagistro kaxidze.pdfმასმედია, როგორც სოციალური ინსტიტუტი896.38 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

CORE Recommender

Page view(s)

760
checked on Apr 18, 2024

Download(s)

9,886
checked on Apr 18, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.