Please use this identifier to cite or link to this item: https://openscience.ge/handle/1/368
Title: მოსწავლეთა ზნეობრივი აღზრდა
Authors: ესერიძე, დიანა 
Advisor: ბასილაძე, ნოდარ 
Degree Name: განათლების მაგისტრი
Degree Discipline: განათლება
Degree Level
(0 - Undergraduate, 1 - Masters, 2 - Doctoral or post-doctoral)
1
Institution: საქართველოს საპატრიარქოს წმიდა ტბელ აბუსერისძის სახელობის სასწავლო უნივერსიტეტი 
Faculty: ჰუმანიტარულ მეცნიერებათა და განათლების ფაკულტეტი 
Keywords: პედაგოგიკა
განვითარება
აღზრდა
Issue Date: 2019
Abstract: 
Upbringing the teenagers has always been a complicated process, but it became even more difficult in the modern scientific-technical revolution epoch. It is particularly true about the moral upbringing that appears to be the basic of the upbringing phenomenon. Our humanity, first of all, is reflected through the morality that could not be an asset of any single living thing except the human being. This is the reason why we have chosen this problem to be studied in the presented Master’s thesis.
The introduction of the given thesis deals with the beginning, development and the targets of upbringing. Then we reveal the concept of morality, analyze the similarities and differences between the morality and the legislative norms, present the details of the moral upbringing targets, content and methods; the role of the teacher in providing the personal example is also focused.
The Master’s thesis has values both from the theoreticaland practical experience prospects. Researchers, teachers of public schools, parents and all interested in the issue will benefit from it.

მოზარდი თაობის აღზრდა ყოველთვის იყო რთული პროცესი, მაგრამ იგი კიდევ უფრო გართულდა თანამედროვე მეცნიერულ-ტექნიკური რევოლუციის ეპოქაში. განსაკუთრებით ეს ეხება ზნეობრივ აღზრდას, რომელიც აღზრდის საფუძველთა საფუძველია, რადგან ჩვენიAადამიანობა, უწინარეს ყოვლისა, ვლინდება ზნეობრი–ობაში, რაც ადამიანის გარდა, არცერთ ცოცხალ არსებას არ გააჩნია. ამიტომაც ავირჩიეთ ეს პრობლემა სამაგისტრო ნაშრომის თემად.
წინამდებარე ნაშრომის შესავალ ნაწილში საუბარია აღზრდის წარმოშობა-განვითარებასა და მის მიზანზე. შემდეგ გარკვეულია ზნეობის, ანუ მორალის არსი, მისი მსგავსება-განსხვავება სამართლებრივი ნორმებისაგან, დაწვრილებითაა გაშუ–ქებული ზნეობრივი აღზრდის ამოცანები, შინაარსი და მეთოდები;Aარაა დავიწყე–ბული ამ საქმეში ასევე მასწავლებელთა (აღმზრდელთა) პირადი მაგალითის როლი.
ნაშრომს, თეორიულ მნიშვნელობასთან ერთად, პრაქტიკული ღირებულებაც გააჩნია. იგი გარკვეულ დახმარებას გაუწევს მეცნიერ-მუშაკებს, ზოგადსაგანმანათ–ლებლო სკოლების პედაგოგებს, მშობლებსა და ყველა იმას, ვინც აღნიშნული პრობ–ლემით არის დაინტერესებული.
URI: https://openscience.ge/handle/1/368
Appears in Collections:ჰუმანიტარულ მეცნიერებათა და განათლების ფაკულტეტი (სამაგისტრო ნაშრომები)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
samagistro eseridze.pdfმოსწავლეთა ზნეობრივი აღზრდა626.38 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

CORE Recommender

Page view(s)

185
checked on May 5, 2024

Download(s)

9,457
checked on May 5, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.