Please use this identifier to cite or link to this item: https://openscience.ge/handle/1/2947
Title: Marketing system in a dental organization
Authors: Lazviashvili, Levan 
ლაზვიაშვილი, ლევან 
Institution: სასწავლო უნივერსიტეტი გეომედი 
Keywords: Dentistry segmentation
Business model of the clinic
Information marketing
Situational vision
სტომატოლოგიის სეგმენტაცია
კლინიკის ბიზნეს-მოდელი
საინფორმაციო მარკეტინგი
სიტუაციური ხედვა
Issue Date: 2022
Abstract: 
This research article presents the market orientation of the dental organization and the marketing problems in this process. The research focus is primarily on the role of moral-ethical connection and therefore the model of connection between physician and patient is developed based on a pre-designed questionnaire. Segmentation in the dental market is studied and relevant business models are characterized. The chain of decision-making process in the dental market is discussed and strategic, administrative and operational solutions are given in relation to the management of the clinic. General value is influenced by the following marketing factors: psychological training of staff, psychological characteristics of the staff, interior of the clinic, level of service, patient satisfaction control system. The scientific article presents the SWOT analysis of the dental market and identifies the capabilities and possible threats of the organization. The focus is on collaborative learning between the clinic and the educational institution. The principle of patient orientation is set.

ამ კვლევით სტატიაში წარმოდგენილია სტომატოლოგიური ორგანიზაციის ბაზარზე ორიენტაცია და ამ პროცესში არსებული მარკეტინგული პრობლემები. კვლევის ძირითადი აქცენტი კეთდება მორალურ-ეთიკური კავშირის როლზე, ამიტომ ექიმსა და პაციენტის შორის კომუნიკაციის მოდელი შემუშავებულია წინასწარ შედგენილი კითხვარის საფუძველზე. შესწავლილია სეგმენტაცია სტომატოლოგიურ ბაზარზე და დახასიათებულია შესაბამისი ბიზნეს მოდელები. განხილულია გადაწყვეტილების მიღების პროცესის ჯაჭვი და მოცემულია სტრატეგიული, ადმინისტრაციული და ოპერატიული გადაწყვეტილებები კლინიკის მენეჯმენტთან დაკავშირებით. მთლიან ღირებულებაზე გავლენას ახდენს შემდეგი მარკეტინგული ფაქტორები: პერსონალის ფსიქოლოგიური მომზადება და ფსიქოლოგიური მახასიათებლები, კლინიკის ინტერიერი, მომსახურების დონე, პაციენტის კმაყოფილების მონიტორინგის სისტემა. სამეცნიერო სტატიაში წარმოდგენილია სტომატოლოგიური ბაზრის SWOT ანალიზი და გამოვლენილია ორგანიზაციის შესაძლებლობები და შესაძლო საფრთხეები. ყურადღება გამახვილებულია კლინიკასა და საგანმანათლებლო დაწესებულებას შორის თანამშრომლობით სწავლაზე. დადგენილია პაციენტზე ორიენტაციის პრინციპი.
URI: https://openscience.ge/handle/1/2947
Appears in Collections:სტატიები

Files in This Item:
File Description SizeFormat
levan Lazviashvili.pdfMarketing system in a dental organization520.85 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

CORE Recommender

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.