Please use this identifier to cite or link to this item: https://openscience.ge/handle/1/1811
Title: Socio-cultural environment in international business in Georgia
საერთაშორისო ბიზნესის სოციოკულტურული გარემო საქართველოში
Authors: Mindikauri, Tornike 
მინდიკაური, თორნიკე 
Advisor: კასრაძე, თეა 
Degree Name: ბიზნესის ადმინისტრირების მაგისტრი საერთაშორისო ბიზნესის მენეჯმენტში
Degree Discipline: საერთაშორისო ბიზნესის მენეჯმენტის სამაგისტრო საგანმანათლებლო პროგრამა
Degree Level
(0 - Undergraduate, 1 - Masters, 2 - Doctoral or post-doctoral)
1
Degree Grantor: კავკასიის საერთაშორისო უნივერსიტეტი 
Institution: Caucasus International University 
კავკასიის საერთაშორისო უნივერსიტეტი 
Faculty: Faculty of Business 
ბიზნესის ფაკულტეტი 
Keywords: საერთაშორისო ბიზნესი
სოციოკულტურული ფაქტორები
კორპორაციული კულტურა
ქართული ბიზნესი
სოციალური კაპიტალი
Issue Date: 2019
Publisher: Caucasus International University 
კავკასიის საერთაშორისო უნივერსიტეტი 
Abstract: 
The master work covers topics associated with the socio-cultural environment of business in Georgia. Besides, the work will overview the current conditions of the social-cultural environment in our country, the development prospects and problems associated with it.
If we outline the recent years’ development, we will identify the significance of the topic, which have contributed to the increase in involvement level of Georgia in international business activities. Although, currently operating international organizations face various challenges in worldwide operations as well as the activity level of the companies at the international level is rapidly increasing.
Business operators of different nationalities, as the representatives of different cultures, experience cultural interaction; to determine the necessity of social-cultural concept it seems compulsory to gain in-depth knowledge of international business. Socio-culture highlights the distinction between individuals of different cultures. Values, characteristics, cultural activity forms adjustment, the emergence of a new orientation, which is the influence of impulses coming from the environment, is crucial in cultural interaction. International businesses’ paramount importance is formed by the values exchange process.

ნაშრომი ეხება საერთაშორისო ბიზნესზე მომქმედი სოციოკულტურული ფაქტორების შესწავლას საქართველოში. ამასთანავე, განვიხილავთ სოციოკულტურული გარემოს ამჟამინდელ მდგომარეობას ჩვენს ქვეყანაში, განვითარების პერსპექტივებს და მასთან დაკავშირებულ პრობლემებს.
აღნიშნული თემის აქტუალურობა ცალსახად ვლინდება, თუკი გადავხედავთ ბოლო წლებში განვითარებულ მოვლენებს, რომლებმაც ხელი შეუწყო ჩვენს ქვეყანას, გაეზარდა საერთაშორისო ბიზნესში ჩართულობის სიხშირე. მიუხედავად იმისა, რომ დღევანდელი საერთაშორისო ორგანიზაციები არაერთი მწვავე პრობლემისა და გამოწვევის წინაშე დგანან, საკმაოდ სწრაფი ტემპით იზრდება უცხოური კომპანიების აქტიურობა ეროვნულ დონეზე და მათ მიერ მოზიდული შემოსავლები.
სხვადასხვა ქვეყნების ბიზნესის ოპერატორები, როგორც სხვადასხვა კულტურის წარმომადგენლები, განიცდიან კულტურულ ურთიერთქმედებას. საერთაშორისო ბიზნესის სიღრმისეული შეცნობის მიზნებისათვის აუცილებელია სოციოკულტურის ცნების სწორი განსაზღვრა. სოციოკულტურა ხაზს უსვამს სხვადასხვა კულტურის წარმომადგენელი ინდივიდების განსხვავებას. კულტურათა ურთიერთქმედების პროცესში გადამწყვეტი მნიშვნელობა აქვს ფასეულობების, თვისებების, კულტურული აქტივობის ფორმების შეცვლას, ახალი ორიენტირების გაჩენას, რაც გარემოდან მომდინარე იმპულსების გავლენით ხდება.
URI: https://openscience.ge/handle/1/1811
Appears in Collections:ბიზნესის ფაკულტეტი (დისერტაციები, სამაგისტრო ნაშრომები)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Tornike Mindikauri Samagistro.pdfსაერთაშორისო ბიზნესის სოციოკულტურული გარემო საქართველოში687.36 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

CORE Recommender

Page view(s)

167
checked on Apr 30, 2024

Download(s)

874
checked on Apr 30, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.