Please use this identifier to cite or link to this item: https://openscience.ge/handle/1/1102
Title: მარკეტინგული ტექნოლოგიების გავლენა არჩევნების შედეგებზე (2012 საპარლამენტო არჩევნების მაგალითზე)
Authors: შავაძე, ირმა 
Advisor: მაცაბერიძე, მალხაზ 
Degree Name: Master of Arts in Political Science
პოლიტიკის მეცნიერების მაგისტრი
Degree Discipline: პოლიტიკის მეცნიერება. Political Science
Degree Level
(0 - Undergraduate, 1 - Masters, 2 - Doctoral or post-doctoral)
1
Degree Grantor: ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი 
Institution: Ivane Javakhishvili Tbilisi State University 
ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი 
Faculty: Faculty of Social and Political Sciences 
სოციალურ და პოლიტიკურ მეცნიერებათა ფაკულტეტი 
Keywords: ზოგადი მარკეტინგის მნიშვნელობა და მიზანი
პოლიტიკური მარკეტინგი და PR-ი
მედიამონიტორინგის შედეგები 2012 წლის არჩევნებში
Issue Date: 2017
Publisher: Ivane Javakhishvili Tbilisi State University 
ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი 
Abstract: 
On this master project has studied the role of marketing technologies (TV advertising and social networks) in 2012 parliamentary elections.
The main goal of this study was to the understanding of the TV ads and social networks are used usually in the parliamentary elections. The main question of this study was: what marketing technologies were the use by the politicians in the 2012 parliamentary elections? How successful was each marketing technologies for each campaign? which was created by the campaign for their election? How much time do they spend on television ads? How much they use of social networks? Do they think that both marketing technologies have an effect on the modern world development and awareness of the parties?
It is important to evaluate what the situation is in Georgia in this regard is unclear for this time.
It is important to evoluated marketing role on the parties success in the election in Georgia.
As well as on the study is presented that Georgia is compared with different developed countries, how the technology is used example in the United States and in Norway. which those countries have the most well developed social networking as well as advertising communication, during the elections.
In the part of the conclusion in this master thesis has presented the assessment of the members of the politicians as to how they conduct the election campaign and what are the consequences of the campaign.

აღნიშნულ ნაშრომში განხილულია მარკეტინგული ტექნოლოგიების (სატელევიზიო რეკლამა და სოციალური ქსელები) როლი 2012 წლის საპარლამენტო არჩევნებში, კვლევის მთავარი მიზანია გავიგოთ რა გავლენას ახდენს არჩევნებში სატელევიზიო რეკლამები და სოციალური ქსელის გამოყენება. რა ტექნოლოგიებს იყენებდენ 2012 წლის არჩევნებში, რამდენად წარმატებული აღმოჩნდა თითეული პარტის მიერ წარმოებული კამპანია მათი გამარჯვებისთვის. რამდენ დროს უთმობენ სატელევიზიო რეკლამებს, რამდენად რაციონალურად იყენებენ სოციალურ ქსელებს სარჩევნო მიზნებისთვის. თვლიან თუ არა რომ მნიშვნელოვან გავლენას ახდენს თანამედროვე საქართველოში ორივე მარკეტინგული ტექნოლოგია პარტის განვითარებაზე და ცნობადობაზე.
აგრეთვე წარმოდგენილია სხვადასხვა განვითარებულ ქვეყნების მაგალითი, რა ტექნოლოგიებს იყენებს და როგორ. მაგალითად ამერიკის შერთებული შტატები და ნორვეგია, რომლებსაც ყველაზე კარგად ააქვთ განვითარებული როგორც სოციალური ქსელებით კომუნიკაცია ასევე რეკლამა.
დასკვნით ნაწილში წარმოდგენილია როგორც პარტიების წარმომადგენლების შეფასება, ასევე ექსპერტის აზრიც, თუ როგორ აწარმოებენ სარჩევნო კამპანიას და რა შედეგებამდე მიდიან საბოლო ჯამში.
URI: https://openscience.ge/handle/1/1102
Appears in Collections:სოციალურ და პოლიტიკურ მეცნიერებათა ფაკულტეტი (დისერტაციები, სამაგისტრო ნაშრომები)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
MA-Thesis.SHAVADZE politmec.pdfმარკეტინგული ტექნოლოგიების გავლენა არჩევნების შედეგებზე (2012 საპარლამენტო არჩევნების მაგალითზე)1.01 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

CORE Recommender

Page view(s)

123
checked on Jul 22, 2024

Download(s)

766
checked on Jul 22, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.