Please use this identifier to cite or link to this item: https://openscience.ge/handle/1/609
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorსიხარულიძე, დავითka
dc.contributor.authorდიდებულიძე, თორნიკეka
dc.date.accessioned2019-11-18T13:09:58Z-
dc.date.available2019-11-18T13:09:58Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttps://openscience.ge/handle/1/609-
dc.description.abstractThis paper is about the influence of innovation on small and medium-sized business. In the research readers will come across the definition of the following terms: small and medium-sized enterprises. The paper defines how important suck kind of business is for economy. This research also emphasizes the importance of small and medium-sized business and their role in formation gross domestic product, having new work places, creating innovation, technologies and etc. Also developing competition in market economy, increasing quality of products that is produced in economy and constantly making producing costs decrease. This research also defines innovation in general and its role in market economy. The importance of innovations in administrating small and medium-sized enterprises and their special role in creating and managing such business. Nowadays, in the circumstances of rapid diffusion of globalization and technological knowledge firms have to adopt more innovations and increase technological abilities. This can be realized by Research&Development or access to external technological knowledge. Innovations are very important for firms’ strategy formation to grow and develop in competitive environment. Any nation’s economic development depends on the members of their society and small and medium-sized firms’ capabilities. small and medium-sized firms remain as catalyst of economic development in developed and developing countries. They provide employment growth, development of entrepreneurship and GDP growth. Technological progress is priority for all the countries wanting to develop. Without innovation diffusion innovation would have small social and economic impact. Innovation that is associated with competitiveness, productivity and increasing employment is essential force for economic growth.en
dc.description.abstractაღნიშნული ნაშრომი ეხება ინოვაციების გავლენას მცირე და საშუალო ბიზნესის მწარმოებლურობაზე. ნაშრომში თავდაპირველად განხილულია მცირე და საშუალო მეწარმეობის არსი და მისი კრიტერიუმები, თუ რა დიდი მნიშვნელობა აქვს მატერიალური წარმოების აუცილებლობას ნებისმიერი საზოგადოების არსებობისთვის. ძირითადად განხილულია მცირე და საშუალო ბიზნესის განსაკუთრებულ მნიშვნელობა, მათი როლი სახელმწიფოს მთლიანი შიდა პროდუქტის ფორმირებაში, სამუშაო ადგილების შექმნაში, მსხვილ კომპანიების მოთხოვნილებათა დაკამყოფილებაში, ახალი ტექნოლოგიებისა და ინოვაციების დანერგვაში. ასევე საბაზრო კონკურენციის ჩამოყალიბებაში, პროდუქციის ხარისხის მუდმივად გაუმჯობესებასა და ხარჯების შემცირებაში. ნაშრომში ასევე განხილულია ზოგადად ინოვაციების არსი და როლი საბაზრო ეკონომიკაში. მათი მნიშვნელობა მცირე და საშუალო ზომის ბიზნესის მართვაში და მათი განსაკუთრებული როლი წარმატებული ბიზნესის შექმნაში. დღეს გლობალიზაციისა და ტექნოლოგიური ცოდნის სწრაფი გავრცელების გამო ფირმები იძულებული არიან მეტად დანერგონ ინოვაციები და გააფართოვონ ტექნოლოგიური შესაძლებლობები. ეს შეიძლება განხორციელდეს ან კვლევა-განვითარებით ან გარეგანი ტექნოლოგიური ცოდნა/გამოცდილების წვდომით.ka
dc.language.isokaen
dc.publisherIvane Javakhishvili Tbilisi State Universityen
dc.publisherივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტიka
dc.subjectმცირე ბიზნესიka
dc.subjectსაშუალო ბიზნესიka
dc.subjectწარმოებლურობაka
dc.titleინოვაციების გავლენა მცირე და საშუალო ბიზნესის მწარმოებლურობაზეka
dc.typemaster thesisen
dc.typeსამაგისტრო ნაშრომიka
thesis.degree.nameMaster of Business Administrationen
thesis.degree.nameბიზნესის ადმინისტრირების მაგისტრიka
thesis.degree.level1-
thesis.degree.disciplineბიზნესის ადმინისტრირება (Business Administration)ka
dc.contributor.institutionIvane Javakhishvili Tbilisi State Universityen
dc.contributor.institutionივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტიka
dc.contributor.facultyFaculty of Economics and Businessen
dc.contributor.facultyეკონომიკისა და ბიზნესის ფაკულტეტიka
item.languageiso639-1ka-
item.cerifentitytypePublications-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypemaster thesis-
item.openairetypeსამაგისტრო ნაშრომი-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:ეკონომიკისა და ბიზნესის ფაკულტეტი (დისერტაციები, სამაგისტრო ნაშრომები)
Files in This Item:
File Description SizeFormat
didbulidze tornike.pdfინოვაციების გავლენა მცირე და საშუალო ბიზნესის მწარმოებლურობაზე1.58 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

CORE Recommender

Page view(s)

105
checked on Jun 2, 2024

Download(s)

3,859
checked on Jun 2, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.