Please use this identifier to cite or link to this item: https://openscience.ge/handle/1/490
Title: კერძო რეპეტიტორობის ფენომენის გამომწვევი ფაქტორები საქართველოში
Authors: ბერიძე, რუსუდან 
Advisor: ტაბატაძე, შალვა 
Degree Name: Master of Education
განათლების მეცნიერებების მაგისტრი
Degree Discipline: განათლების კვლევებისა და ადმინისტრირების სამაგისტრო პროგრამა
Degree Level
(0 - Undergraduate, 1 - Masters, 2 - Doctoral or post-doctoral)
1
Institution: East European Univeristy 
აღმოსავლეთ ევროპის უნივერსიტეტი 
Faculty: ჰუმანიტარულ და სოციალურ მეცნიერებათა ფაკულტეტი 
Keywords: კერძო რეპეტიტორობა
განათლება
Issue Date: 2019
Publisher: East European Univeristy 
აღმოსავლეთ ევროპის უნივერსიტეტი 
Abstract: 
The modern world is very competitive that’s why the high education level became a priority for each person. Therefore, people are trying to get a good education from various sources, to become worthy and highly required workforce. Parents actively included in all this, and in most cases children are sent to personal tutors which is widespread and popular practice around the world.
In recent years a phenomenon of tutors and the questions connected with it are especially relevant in Georgia. It can be easily said that there is “boom of tutors in Georgia" it's difficult to find pupil, who does not prepare in several subjects, preparation with tutor became very popular necessity.
Following article discusses the private tutor phenomenon in Georgia. The objective of the research is to study the following phenomenon and identify factors and reasons which caused importance, existence and wide spreading of Institute of tutoring. Research is focused on motives of teachers, pupils and parents which promote popularity of institute of tutors.
The research also describes influence of a phenomenon of the tutor on formal education. Based on the analysis of the data obtained from participants of research, showed that the phenomenon of tutoring exists with a formal education as an “Educational Shadow”, it presents itself as an educational assistant and has a huge influence on the educational system, also there are several fundamental reasons which caused existence of institute of tutors. On the one hand, the economic situation in the country and low salary of teachers, and on the other hand, existing examination system and desire of entering the university are the main roots of the tutoring system.

თანამედროვე მსოფლიოში გარემო განსაკუთრებით კონკურენტულია, სწორედ ამიტომ თითოეული ადამიანისთვის უმაღლესი დონის განათლების მიღება პრიორიტეტული გახდა. აქედან გამომდინარე, ადამიანები სხვადასხვა გზებით ცდილობენ მიიღონ ისეთი განათლება, რომ სამუშაო ბაზარზე ღირსეული და კონკურენტუნარიანი კანდიდატები იყვნენ. ადრეულ ასაკში ყოველივე ამაში, მშობლებიც აქტიურად არიან ჩართული და ხშირ შემთხვევაში, შვილები დამატებით დაჰყავთ მოსამზადებლად სხვადასხვა საგნის მასწავლებელთან, რეპეტიტორთან. ეს უკანასკნელი ფართოდ გავრცელებული პრაქტიკაა მთელ მსოფლიოში.
ბოლო პერიოდში, საქართველოში, რეპეტიტორობის ფენომენი და მასთან დაკავშირებული საკითხები განსაკუთრებით აქტუალურია. შეიძლება ითქვას, რომ საქართველოში „რეპეტიტორების ბუმია“, ძნელად თუ ნახავ მოსწავლეს, რომელიც რამდენიმე საგანში დამატებით არ ემზადება. რეპეტიტორთან სიარული ერთგვარ აუცილებლობადაა ქცეული და ძალიან პოპულარულია.
წინამდებარე ნაშრომში განხილულია კერძო რეპეტიტორის ფენომენი საქართველოში. კვლევის მიზანია, აღნიშნული ფენომენის სიღრმისეული შესწავლა და იმ ფაქტორებისა თუ მიზეზების იდენტიფიცირება, რაც განაპირობებს რეპეტიტორთა ინსტიტუტის არსებობასა და მისი გავრცელების ფართო მასშტაბებს. ნაშრომი ფოკუსირებულია, განსაზღვროს მასწავლებლების, მოსწავლეების და მშობლების მოტივები, რომელიც ხელს უწყობს რეპეტიტორის ინსტიტუტის პოპულარობას.
URI: https://openscience.ge/handle/1/490
Appears in Collections:ბიზნესისა და ინჟინერიის ფაკულტეტი (დისერტაციები, სამაგისტრო ნაშრომები)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
samagistro beridze.pdfკერძო რეპეტიტორობის ფენომენის გამომწვევი ფაქტორები საქართველოში1.16 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

CORE Recommender

Page view(s)

210
checked on May 4, 2024

Download(s)

1,885
checked on May 4, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.