Please use this identifier to cite or link to this item: https://openscience.ge/handle/1/1523
Title: სპონსორობისა და რეკლამირების საკითხი ქართულ საზოგადოებრივ მაუწყებელში: დისკუსიები და საერთაშორისო გამოცდილება
Authors: ჩხაიძე, თამთა 
Advisor: შამილიშვილი, მანანა 
Degree Name: MA of Mass Communications in Media Studies
მასობრივი კომუნიკაციის მაგისტრი მედიის კვლევებში
Degree Discipline: მასობრივი კომუნიკაციისა და მედიის კვლევები. (Mass Communication and Media Studies)
Degree Level
(0 - Undergraduate, 1 - Masters, 2 - Doctoral or post-doctoral)
1
Institution: Ivane Javakhishvili Tbilisi State University 
ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი 
Faculty: Faculty of Social and Political Sciences 
სოციალურ და პოლიტიკურ მეცნიერებათა ფაკულტეტი 
Keywords: საზოგადოებრივი მაუწყებელი
სპონსორობა
რეკლამა
Issue Date: 2018
Publisher: Ivane Javakhishvili Tbilisi State University 
ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი 
Abstract: 
The following article is an attempted research of the issues of funding and sponsorship in the
public broadcaster. The issue is important, as far as in tranditional democratic countries one
of the mainc supportive factor for democratic development and formation of civil society is
the institute of public broadcasting.
In addition, according to the latest studies, nowadays, the main source of information for the
majority of Georgian population is television. According to the International organization
Freedom House, Georgia has the freest and most diverse media environment in South
Caucasus. The constitution protects media freedom and Georgia has some of the most
progressive legislation in the region, though political polarization and close links between
media companies and politicians continue to negatively affect the sector. The role and
importance of the Public Broadcaster is crucial given that the media environment in Georgia
is polarized. During the years, there has been active criticism related to affiliation of the
Broadcaster with the Government of Georgia, constant reorganizations and frequent changes
in leadership have hampered its development. All this resulted in the Georgian Public
Broadcaster having a low rating. Precisley these factors empower the interest in my research
topic. Additional interest arose because of the changes in the law on broadcast, done in 2018.
The new regulations grant the state-funded Georgian Broadcaster more freedom in earmarking
budgetary funds and enable it to receive additional revenues from commercial advertising, has
attracted strong critisism from civil society, private television stations and etc. Opposition MPs
echoed these concerns, saying it was unacceptable to increase GPB’s budget at the expense of
Private television stations and would promote corruption in the broadcaster.

წინამდებარე სამაგისტრო ნაშრომით ვეცადე, მეკვლია რეკლამირებისა და
სპონსორობის საკითხი საზოგადოებრივ მაუწყებელში. საკითხი მნიშვნელოვანია,
რამდენადაც საზოგადოებრივი მაუწყებლის ინსტიტუტი გარდამავალი დემოკრატიის
ქვეყნებში დემოკრატიული განვითარებისა და სამოქალაქო საზოგადოების
ჩამოყალიბების ერთ-ერთ უმთავრეს ხელშემწყობად მიიჩნევა. ამასთან ერთად,
არაერთი კვლევის მიხედვით, სადღეისოდ ტელევიზია ინფორმაციის მთავარ წყაროს
წარმოადგენს საქართველოს მოსახლეობის უმრავლესობისთვის. საერთაშორისო
ორგანიზაცია Freedom House-ის თანახმად, სხვა მეზობელ სახელმწიფოებთან
შედარებით, საქართველოს მედიალანდშაფტი ბევრად უფრო მრავალფეროვანი და
თავისუფალია.
მიუხედავად იმისა, რომ ჩვენს ქვეყანაში კონსტიტუცია იცავს მედიის თავისუფლებას
და მედიასთან დაკავშირებული საკანონმდებლო ჩარჩო საკმაოდ პროგრესულია,
პოლიტიკური პოლარიზაცია და მჭიდრო კავშირები მედიაკომპანიებსა და
პოლიტიკოსებს შორის კვლავ მთავარ გამოწვევად რჩება. პოლარიზებული
მედიაგარემოს ფონზე იზრდება საზოგადოებრივი მაუწყებლის როლი და
მნიშვნელობა, რაც წლების განმავლობაში არაერთხელ გამხდარა მწვავე დისკუსიის
საგანი.
URI: https://openscience.ge/handle/1/1523
Appears in Collections:სოციალურ და პოლიტიკურ მეცნიერებათა ფაკულტეტი (დისერტაციები, სამაგისტრო ნაშრომები)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
MA Thesis. Chkhaidze maskomi.pdfსპონსორობისა და რეკლამირების საკითხი ქართულ საზოგადოებრივ მაუწყებელში: დისკუსიები და საერთაშორისო გამოცდილება332.41 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

CORE Recommender

Page view(s)

128
checked on Apr 24, 2024

Download(s)

755
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.