გაბაშვილი, ნათიანათიაგაბაშვილიGabashvili, NatiaNatiaGabashvili2025-02-202025-02-202024-11-05https://openscience.ge/handle/1/7894Education occupies a very important role in the life of each person. It is the means that we can rely on to become successful members of our society and occupy suitable place. It helps people to develop such skills as critical thinking, analysis, general transferrable skills and many others. Group work is one of the important skills the development of which in students requires effective planning and implementation from teacher’s side. Group work prepares students for real life situations. Group work is considered as an efficient methodology type which increases motivation in learners, involves them in active learning and develops critical thinking, decision-making and co-operation skills. Student-centered education gave a strong influence to the development of cooperative pedagogy. Collaborative pedagogy offers a different way of learning, when the student has his friends by his side, whom he needs to help or ask to find out what he does not understand. Group work is one of the important skills, the development of which requires effective planning and management by the teacher. The importance of group work is indisputable, if we consider that the goal of modern education is not only the accumulation of knowledge level, factual information, but also the development of the ability to analyze and critically evaluate the received information. A student's critical thinking is formed only in such a learning environment, where there is frequent intense, structured interaction between students. The work deals with the size of group, methods of groupings, the role of a teacher, major problems in groups, etc. We offer a very interesting research which we have conducted in public school students (4th grade). The research conducted by us gives information about the position of students towards the group work and the outcomes of group works in students.განათლებას ძალიან მნიშვნელოვანი ადგილი უჭირავს თითოეული ადამიანის ცხოვრებაში. ეს არის საშუალება, რომელსაც აქტიურად ვიყენებთ, რათა გავხდეთ ჩვენი საზოგადოების წარმატებული წევრები და დავიკავოთ შესაფერისი ადგილი. ის ეხმარება ადამიანებს განივითარონ ისეთი უნარები, როგორიცაა კრიტიკული აზროვნება, ანალიზი, ზოგად ტრანსფერული უნარები და მრავალი სხვა. ჯგუფური მუშაობა ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი უნარია, რომლის განვითარებაც მოსწავლეებში მოითხოვს მასწავლებლის მხრიდან ეფექტურ დაგეგმვასა და განხორციელებას. ჯგუფური მუშაობა ამზადებს მოსწავლეებს რეალური ცხოვრებისეული სიტუაციებისთვის. ჯგუფური მუშაობა განიხილება, როგორც ეფექტური მეთოდოლოგია, რომელიც ზრდის მოსწავლეებში მოტივაციას, რთავს მათ აქტიურ სწავლაში და ავითარებს კრიტიკულ აზროვნებას, გადაწყვეტილების მიღებისა და თანამშრომლობის უნარს. სტუდენტზე ორიენტირებულმა განათლებამ ძლიერი გავლენა მოახდინა თანამშრომლობითი პედაგოგიკის განვითარებაზე. იგი გვთავაზობს სწავლის განსხვავებულ ხერხს, როდესაც მოსწავლეს გვერდით ჰყავს თავისი მეგობრები, რომლებსაც უნდა დაეხმაროს ან სთხოვოს გაარკვიოს ის, რაც არ ესმის და პრობლემურია. ჯგუფური მუშაობა ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი უნარია, რომლის განვითარება მოითხოვს მასწავლებლის მიერ ეფექტურ დაგეგმვასა და მართვას. ნაშრომი ეხება ჯგუფის ზომას, დაჯგუფების მეთოდებს, მასწავლებლის როლს, ძირითად პრობლემებს ჯგუფებში და ა.შ. ჩვენ ასევე გთავაზობთ საინტერესო კვლევას, რომელიც ჩავატარეთ საჯარო სკოლის მოსწავლეებში (მე-4 კლასი). ჩვენს მიერ ჩატარებული კვლევა გვაწვდის ინფორმაციას სტუდენტების პოზიციის შესახებ ჯგუფური მუშაობის მიმართ და მოსწავლეებში ჯგუფური მუშაობის შედეგების თაობაზე.enჯგუფის დაკომპლექტებაროლების გადანაწილებასტუდენტზე ორიენტირებული სწავლებაპედაგოგის როლიGroup formationRole distributionStudent oriented learningTeacher roleGeneral Principles of Group Work in the Classroomჯგუფური მუშაობის ძირითადი პრინციპებიtext::journal::journal article10.52340/erp.2024.05.21