Lazviashvili, LevanLevanLazviashviliლაზვიაშვილი, ლევანლევანლაზვიაშვილიЛазвиашвили, ЛеванЛеванЛазвиашвили2020-12-232020-12-232020https://openscience.ge/handle/1/2179The article focuses on the subculture of management and the competencies of the medical manager in the context of market relations and the importance of medical marketing in this regard. Significant attention is paid to the importance of the quality assurance process in medicine management and a quality management model is developed based on it. The scientific article focuses on the importance of establishing a Medical Management Center and its role in developing the competencies of a healthcare manager.სტატიაში განხილულია მენეჯმენტის სუბკულტურა და სამედიცინო მენეჯერის კომპეტენცია საბაზრო ურთიერთობების კონტექსტში, აგრეთვე, ამ მხრივ, სამედიცინო მარკეტინგის მნიშვნელობა. მნიშვნელოვანი ყურადღება ეთმობა ჯანმრთელობის მენეჯმენტში ხარისხის უზრუნველყოფის პროცესის მნიშვნელობას და მის საფუძველზე შემუშავდა ხარისხის მართვის მოდელი. სამეცნიერო სტატია ეძღვნება სამედიცინო მართვის ცენტრის შექმნის მნიშვნელობას და მის როლს ჯანდაცვის მენეჯერის კომპეტენციების განვითარებაში.В статье рассматриваются субкультура менеджмента и компетенции медицинского менеджера в контексте рыночных отношений, а также важность медицинского маркетинга в этом отношении. Значительное внимание уделяется важности процесса обеспечения качества в управленииздравоохранения, и на его основе разработано модель управления качеством. Научная статья посвящена важности создания медицинского центра менеджмента и его роли в развитии компетенций менеджера здравоохранения.kamedical managementquality managementmedical managerquality management modelmedical management centerსამედიცინო მენეჯმენტიხარისხის მენეჯმენტი,სამედიცინო მენეჯარიხარისხის მართვის მოდელისამედიცინო მართვის ცენტრიмедицинский менеджментменеджмент качествамедицинский менеджермодель менеджмента качествамедицинский центр управленияDevelopment of professional competencies in medical management.article