ქარჩავა, ლოიდBeruashvili, NikaNikaBeruashviliბერუაშვილი, ნიკანიკაბერუაშვილი2020-05-092020-05-092019https://openscience.ge/handle/1/1820The master's work deals with the essence of social responsibility of international business, what is the importance of it in modern international markets as well as for the company of international business and to the environment and to the society where its activities are. What does international business mean? What marketing rules this market has and what can motivate a company when fulfilling the obligation of social responsibility. The theme's actuality is due to the importance of international business in the modern world. The process of globalization has contributed to the world as cultural relations as well as trade-economic. Despite the positive side, the international business is accompanied by risk factors that are evident in a negative environmental or cultural point of view. The work deals with the distinguishing characteristics of the business from the general business of the international business, and the greater responsibility. It creates cultural-economic relations among other countries and its role in making social-political consciousness is more profound. The work deals with the types of responsibility of international business, its importance for society and business environment. It is important to understand the international marketing and market social responsibility for achieving commercial success. The protection of ethical principles implies the social, economic, ecological, level of life of the society, in terms of relations between cultures and countries.სამაგისტრო ნაშრომში განხილულია საერთაშორისო კომპანიების სოციალური პასუხისმგებლობის არსი, თუ რა მნიშვნელობა აქვს მას თანამდროვე საერთაშორისო ბაზრებზე, როგორც საერთაშორისო ბიზნესის მქონე კომპანიისათვის ასევე იმ გარემოსათვის და საზოგადოებისათვის სადაც ხორციელდება მისი საქმიანობა. რას გულისხმობს საერთაშორისო ბიზნესი. ნაშრომში განხილულია საერთაშორისო ბიზნესის თვისებები, თუ რაოდენ დიდი პასუხისმგებლობა აკისრია. ის ქმნის კულტურულ-ეკონომიკურ ურთიერთობას სხვადასხვა ქვეყნებს შორის და მისი როლი საზოგადოებრივ-პოლიტიკური ცნობიერების ჩამოყალიბებაში მეტად მნიდშვენელოვანია. ნაშრომში ასევე განხილულია საერთაშორისო ბიზნეისის პასუხისმგებლობის სახეები, მისი მნიშვნელობა საზოგადოებისა და ბიზნესს გარემოსათვის. რაოდენ მნიშვნელოვანია კომერციული წარმატების მისაღწევად საერთაშორისო მარკეტინგისა და ბაზრის სოციალური პასუხისმგებლობის გათვალისიწნება. რა ეთიკური პრინციპეპის დაცვას გულისხმობს სოციალური, ეკონომიკური, ეკოლოგიური, საზოგადოების ცხოვრების დონის, კულტურის თუ ქვეყნებს შორის ურთიერთობის თვალსაზრისით.kaMcdonaldsსაერთაშორისო ბიზნესიგლობალიზაციასოციალური პასუხისმგებლობასაერთაშორისო კომპანიებისაქართველოSocial responsibility in international companiesსოციალური პასუხისმგებლობა საერთაშორისო კომპანიებშიmaster thesis