ბარბაქაძე, ირმაკვენიაშვილი, მაიამაიაკვენიაშვილი2021-03-232021-03-232019https://openscience.ge/handle/1/2280The master degree work is about advantages and disadvantages of the school readiness program implementation research. (Based on Marneuli municipality example) The theme actuality is defined due to the term “school readiness” widely used from 2014. Several regulations, laws and training-modules were prepared in this direction. The program implementation started in 2016, but despite the 3 years period of this program, the research showing program’s weak and strong points, expectations and results, has not been conducted. The aim and purpose of the research represents the research advantages and disadvantages of school readiness program and the role of the government in implementation of this program. The research object -Non-Georgian speaker nursery-schools in Marneuli Municipality, were the school readiness program is conducted and the schools were the children who were involved in this program study. The Research Methodology - this research of “school readiness” advantages and disadvantages, is a mixed research of Marneuli region seven teachers’ research in collaboration with parents and two non-Georgian speaker nursery school. The method of the research is quantitative method, as well as qualitative method. The design of the research is mixed method. Target Groups: According to clustered method in Marneuli Non-Georgian speaker teachers were chosen, (9 teachers) also public school 1-2 grade teachers, (20 teachers) Georgia language teachers as a second language teachers (12 teachers), and parents (112 parents) took place in the researchსამაგისტრო ნაშრომი ეხება სასკოლო მზაობის პროგრამის განხორციელების დადებითი და უარყოფითი მხარეების კვლევას (მარნეულის მუნიციპალიტეტის მაგალითზე). თემის აქტუალობა განისაზღვრება იმით, რომ 2014 წლიდან ფართოდ გამოიყენება ტერმინი „სასკოლო მზაობა“. ამ მიმართულებით შემუშავდა არაერთი დებულება, კანონი თუ ტრენინგ-მოდული. პროგრამის განხორციელება დაიწყო 2016 წლიდან. პროგრამის 3 წლიანი მუშაობის მანძილზე მისი ძლიერი და სუსტი მხარეების, მოლოდინებისა და მიღწეული შედეგების შეფასების საჯარო კვლევა დღემდე არ ჩატარებულა. კვლევის მიზანს და დანიშნულებას წარმოადგენს სასკოლო მზაობის პროგრამის განხორციელების დადებითი და უარყოფითი მხარეების კვლევა, სახელმწიფოს მოლოდინები და როლი ამ პროგრამის განხორციელებაში. კვლევის ობიექტი - მარნეულის მუნიციპალიტეტში არსებული არაქართულენოვანი საბავშვო ბაღები, სადაც ხორციელდება სასკოლო მზაობის პროგრამა და ის სკოლები, რომლებშიც სწავლობენ ამ პროგრამაგავლილი ბავშვები. კვლევის მეთოდოლოგია - სასკოლო მზაობის პროგრამის განხორცილების დადებითი და უარყოფითი მხარეების კვლევა წარმოადგენს ქვემო ქართლის რეგიონში, კერძოდ კი მარნეულის მუნიციპალიტეტის 2 არაქართულენოვანი ბაღისა და 7 სკოლის აღმზრდელ- მასწავლებლის, სკოლის ქართულის, როგორც მეორე ენის პედაგოგებისა და მშობლების შერეულ კვლევას. კვლევის მეთოდებად შერჩეულია როგორც რაოდენობრივი, ასევე თვისობრივი მეთოდი. კვლევის დიზაინია შერეული კვლევაkaსასკოლო მზაობამარნეულის მუნიციპალიტეტიგანათლებასასკოლო მზაობის პროგრამის განხორციელების დადებითი და უარყოფითი მხარეებიმარნეულის მუნიციპალიტეტის მაგალითზეmaster thesis