შამილიშვილი, მანანაჩხაიძე, თამთათამთაჩხაიძე2020-01-212020-01-212018https://openscience.ge/handle/1/1523The following article is an attempted research of the issues of funding and sponsorship in the public broadcaster. The issue is important, as far as in tranditional democratic countries one of the mainc supportive factor for democratic development and formation of civil society is the institute of public broadcasting. In addition, according to the latest studies, nowadays, the main source of information for the majority of Georgian population is television. According to the International organization Freedom House, Georgia has the freest and most diverse media environment in South Caucasus. The constitution protects media freedom and Georgia has some of the most progressive legislation in the region, though political polarization and close links between media companies and politicians continue to negatively affect the sector. The role and importance of the Public Broadcaster is crucial given that the media environment in Georgia is polarized. During the years, there has been active criticism related to affiliation of the Broadcaster with the Government of Georgia, constant reorganizations and frequent changes in leadership have hampered its development. All this resulted in the Georgian Public Broadcaster having a low rating. Precisley these factors empower the interest in my research topic. Additional interest arose because of the changes in the law on broadcast, done in 2018. The new regulations grant the state-funded Georgian Broadcaster more freedom in earmarking budgetary funds and enable it to receive additional revenues from commercial advertising, has attracted strong critisism from civil society, private television stations and etc. Opposition MPs echoed these concerns, saying it was unacceptable to increase GPB’s budget at the expense of Private television stations and would promote corruption in the broadcaster.წინამდებარე სამაგისტრო ნაშრომით ვეცადე, მეკვლია რეკლამირებისა და სპონსორობის საკითხი საზოგადოებრივ მაუწყებელში. საკითხი მნიშვნელოვანია, რამდენადაც საზოგადოებრივი მაუწყებლის ინსტიტუტი გარდამავალი დემოკრატიის ქვეყნებში დემოკრატიული განვითარებისა და სამოქალაქო საზოგადოების ჩამოყალიბების ერთ-ერთ უმთავრეს ხელშემწყობად მიიჩნევა. ამასთან ერთად, არაერთი კვლევის მიხედვით, სადღეისოდ ტელევიზია ინფორმაციის მთავარ წყაროს წარმოადგენს საქართველოს მოსახლეობის უმრავლესობისთვის. საერთაშორისო ორგანიზაცია Freedom House-ის თანახმად, სხვა მეზობელ სახელმწიფოებთან შედარებით, საქართველოს მედიალანდშაფტი ბევრად უფრო მრავალფეროვანი და თავისუფალია. მიუხედავად იმისა, რომ ჩვენს ქვეყანაში კონსტიტუცია იცავს მედიის თავისუფლებას და მედიასთან დაკავშირებული საკანონმდებლო ჩარჩო საკმაოდ პროგრესულია, პოლიტიკური პოლარიზაცია და მჭიდრო კავშირები მედიაკომპანიებსა და პოლიტიკოსებს შორის კვლავ მთავარ გამოწვევად რჩება. პოლარიზებული მედიაგარემოს ფონზე იზრდება საზოგადოებრივი მაუწყებლის როლი და მნიშვნელობა, რაც წლების განმავლობაში არაერთხელ გამხდარა მწვავე დისკუსიის საგანი.kaსაზოგადოებრივი მაუწყებელისპონსორობარეკლამასპონსორობისა და რეკლამირების საკითხი ქართულ საზოგადოებრივ მაუწყებელში: დისკუსიები და საერთაშორისო გამოცდილებაmaster thesis